luni, 11 noiembrie 2013

Sirop de tuse natural

Ca si mamica cu optiuni pro-naturale, odata cu sosirea anotimpul rece ma apuc invariabil de reevaluarea tratamentelor alternative si a rezervelor proprii de "doftorii" cu care imi propun sa ii ajut pe puiuti in lupta cu racelile de sezon.

Un remediu nou, dar uimitor de eficace, pe care l-am incercat recent si despre care vreau sa povestesc astazi, e un sirop de tuse natural, usor si rapid de facut. Calmeaza repede tusea si reduce simtitor durerile de gat. Iata de ce aveti nevoie:

1 ceapa
~200 g miere de albine (preferabila cruda si din sursa "curata")
200 ml apa
50 g ghimbir proaspat
2 lingurite patlagina (Plantago lanceolata)
2 lingurite radacina de nalba-mare (Althea officinalis)
1 lingurita cuisoare (Syzygium aromaticum)- intregi sau macinate
1 lingurita busuioc (Ocimum basilicum)
zeama de la 1/2 de lamaie
Optional:
1 lingurita muguri de brad (Pini turiones)
1 lingurita cimbrisor (Thymus serpyllum)
1 lingurita ceai de munte (Sideritis syriaca)


Ceapa si ghimbirul se curata de coaja si se spala bine, dupa care, impreuna cu cuisoarele, se maruntesc cateva secunde la robot. Pasta obtinuta am turnat-o intr-o oala de inox, am adaugat apa si am pus la fiert la foc mic, amestecand frecvent, pana mi-a dat in cateva clocote (~ 20 minute). Amestecul de plante medicinale uscate, alese pentru proprietatile lor antimicrobiene, antiinflamatorii si calmante ale aparatul respirator, le-am adaugat dupa ce am stins focul in fiertura inca fierbinte. Le-am amestecat bine in compozitie, apoi am pus un capac si am lasat tot amestecul sa se infuzeze si racoreasca, pentru aproximativ o ora.


Dupa ce s-a racit, am strecurat compozitia printr-o sita groasa. Va iesi o pasta destul de groasa, mai ales daca adaugati toate plantele sugerate. Refuzul din sita l-am mai trecut o data si prin tifon, ca sa extrag cat mai mult din lichidul bogat in substantele active valoroase. Cu reteta exemplificata mi-au iesit cam 200 ml suc brut. L-am cantarit exact pe cantar, ca sa pot adauga cantitatea echivalenta de miere raw (suc brut:miere, 1:1). Am adaugat si zeama de lamaie si am omogenizat rapid cu mixerul (altfel mierea se dizolva greu, dat fiind ca lichidul e rece, pentru a pastra proprietatile mierii).

Siropul astfel obtinut se imbuteliaza si se pastreaza la frigider. Doza este de o lingurita la copii (> 1 an, datorita mierii din compozitie) si o lingura la adulti, dupa caz. La primele simptome se poate administra cate o doza si la o jumatate de ora, luata incet, incat sa alunece usor si sa badijoneze gatul. Gustul este placut, dulce si foarte condimentat, pregnant de cuisoare si ghimbir.

Va doresc ca reteta sa va fie de folos, dar sa nu va trebuiasca :)! S-auzim numai de bine iarna asta!



Surse:
Cough and cold syrup, Keeper of the home
Recent Trends in Indian Traditional Herbs Syzygium Aromaticum, Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry
Assessment report on Plantago lanceolata, European Medicines Agency
Draguta nalba, Formula As nr. 1074

2 comentarii:

  1. Buna Cristina! Am o intrebare legat de acest sirop: merge si in tratarea tusei seaca? Baietelul meu face laringita pe fond alergic care se manifesta printr-o tuse seaca foarte chinuitoare. Am incercat nenumerate siropuri naturale unele facute in casa cu rezultate mici.
    Astept cu nerabdare raspunsul poate chiar o idee de sirop pentru alergii la polenuri.
    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Servus, Ana Maria. Nu vad de ce nu ar merge, contine multe principii antiinflamatoare si antiiritante si de efectul acesta ai nevoie in tusea baietelului, in cazul vostru aceasta fiind cauzata de inflamarea ca raspuns alergic a tractului respirator. Chiar o sa postez f curand un articol despre tratarea naturista a alergiilor de sezon, in care "vedete" sunt brusturele dulce (Petasites hybridus) si urzica (Urtica dioica). Pe care iti sugerez sa le adaugi la reteta mea de sirop (cate 2 linguri din fiecare) si ca si ceaiuri baute peste zi pe durata sezonului. Multa sanatate si stai aproape pentru articol :)
      PS: La miere cum raspunde, eventual as evita-o in reteta, deoarece multe persoane cu alergii la polen nu tolereaza bine mierea...

      Ștergere