luni, 9 septembrie 2013

Sirop din fructe de soc - "sambucus" de casa

Acum, la inceput de septembrie, cand mi s-au copt in sfarsit fructele de soc - o premiera la mine in gradina, am reusit in sfarsit sa experimentez cu un sirop antiviral la care ravnesc de ceva vreme.

Noi, si in special copiii, consumam de vreo doua ierni siropul pentru imunitate Sambucus de la Nature's Way si, desi eficient, nu sunt impacata cu aditivii pe care ii contine inclusiv formula lor bio. Asa ca mi-am promis ca la prima recolta sa imi prepar singura acest remediu naturist.

Proprietatile fructelor de soc se pare ca erau cunoscute din antichitate, dupa cum atesta Hipocrate si diverse descoperiri arheologice. De asemenea, exista in multe regiuni, in special in Europa, o multitudine de remedii populare, transmise peste generatii, care folosesc aceste bobite negre in tratamente contra multor conditii: de la raceli, arsuri, taieturi, dureri si pana la ciuma :). Studii mai recente, cum ar fi cel din 2004 (Zakay-Rones), confirma in special calitatile antivirale ale fructelor de soc, prin identificarea unei substante active numita antivirin, capabila sa inhibe multiplicarea virusurilor. Totodata antocianii continuti in fructe, care nu sunt altceva decat pigmentul ce da culoarea inchisa intensa a bobitelor, au rol puternic antioxidant in organism, deci la randul lor si ei contribuie la intarirea imunitatii.

Pentru multi romani ideea de a folosi fructele de soc e intriganta - poate ati auzit, ca si mine cand eram copil, ca fructele de soc sunt otravitoare! Ei bine, e adevarat ca planta Sambucus nigra are o anumita toxicitate, aceasta fiind, ca pentru multe alte plante, un mecanism de autoaparare contra pradatorilor. Asadar, vlastarii, radacina, scoarta, fructele verzi, frunzele si samburii contin o substanta din familia cianurii, numita sambunigrina, care poate da probleme digestive la om (diaree, voma), daca se consuma cantitati de sute de grame CRUDE. Insa, fructele bine coapte (culese tarziu in august sau septembrie) contin o cantitate foarte mica din acest alcaloid, concentrata mai ales in seminte, care se inactiveaza oricum prin tratare termica. De aceea acest fruct nu se consuma crud, dar are virtuti remarcabile cand este fiert si preparat sub forma de sirop sau gem.

Asadar, iata de ce avem nevoie pentru reteta de sirop de soc, varianta adaptata pe care am facut-o eu:
* fructe de soc, coapte bine (negre, moi si zemoase)
* miere (de preferata cruda)
* zeama proaspata de lamaie
* vas pentru fiert
* blender
* strecuratoare sau tifon

Modul de preparare a siropului:
Fructele le-am cules din tufe cu tot cu ciorchine (am taiat cu foarfeca de gradinarit). Le-am spalat bine sub jet puternic de apa si le-am pus, exact asa cum le-am cules, intr-o punga la congelator. Asta din trei motive: 1. congelarea pastreaza proprietatile fructelor, dar rupe membranele celulare prin inghetarea apei "legate", astfel ca fructele isi vor lasa mai bine sucul. 2. bobitele se curata asa foarte usor si repede de pe ciorchine. 3. nu am avut timp sa ma ocup in aceeasi zi de preparare, si nu am vrut sa compromit bunatate de fructe.
A doua zi le-am scos de la congelator, le-am lasa o jumatate de ora sa se dezghete putin si am ales fructele, care s-au desprins foarte rapid de pe codita.


Apoi, cu un blender vertical am zdrobit usor fructele, pret de doar ~30 de secunde, atat cat sa obtin o pasta numai buna de fiert. Timpul scurt este recomandabil si pentru a nu zdrobi foarte mult semintele, care, asa cum am precizat mai sus, contin acea substanta iritanta.


Pasta integrala de fructe se pune apoi la fiert, atat cat sa dea intr-un clocot pentru a se extrage cat mai mult suc si pulpa.


Apoi acest amestec fierbinte se trece prin strecuratoare sau tifon, pentru separarea samburilor. Cu o lingura se amesteca si preseaza continuu pana considerati ca refuzul din sita e destul de uscat.


In continuare, sucul strecurat se pune din nou la fiert, la foc mic, de data aceasta pentru tratarea termica finala. Se amesteca frecvent, mai ales daca zeama este foarte groasa, asa cum mi-a iesit mie. Am dat in cateva clocote si apoi am lasat la racit, pana masurat cu un termometru am vazut ca temperature a scazut in jur de 40 de grade Celsius. Asta pentru ca am tinut sa folosesc miere cruda, si pentru a-i pastra enzimele si toate proprietatile trebuie racit pana la acest prag "safe", inainte de a amesteca mierea. Ca si proportii ale ingredientelor, am cantarit sucul obtinut dupa fierbere si am adaugat cantitatea egala de miere, deci proportia a fost 1:1.


Se amesteca pana la omogenizare, impreuna cu zeama de la o lamaie. Rezulta un sirop grosut, bine legat si extrem de aromat. Mie gustul imi aduce foarte mult a dulceata de mure.


La sfarsit, siropul se imbutelieaza si se pastreaza la frigider. Estimez un termen de garantie de cel putin 6 luni in conditii de refrigerare. Intentionez sa il folosesc pentru copii (pentru ca nu mi-a iesit foarte mult, incat sa consumam toata familia) ca si antiviral, la primele semne de imbolnavire, cate o lingurita de trei ori pe zi.



Sincera sa fiu, sunt foarte bucuroasa de ce mi-a iesit, insa mi-as fi dorit sa am acces la mai multa materie prima. Din pacate in zona noastra nu prea creste socul, insa planuiesc sa imi plantez mai multe tufe in toamna asta si in cativa ani sper sa pot conta pe o productie mai serioasa, si de socata, si de sirop de soc :).

Toate cele bune!


Surse:

4 comentarii:

  1. Copiii mei au varsa de 7,5 si 4,7 ani ,le pot da si lor?
    Eu am reusit sa culeg 7 kg,ce le-am pus la congelator sa ma ocum maine de ele, dar pt sirop imi par multe ,asa ca vreau sa fac si dulceata, dar nu stiu daca isi mai pastreaza calitatiile terapeutice.

    RăspundețiȘtergere
  2. Copiii mei au 6 si 2 ani si consuma sambucus de foarte devreme. Wow, 7 kg, sunt geloasa :)! Si dulceata pastreaza din proprietati, deci spor la treaba si pofta buna cand bunatatile sunt gata.

    RăspundețiȘtergere
  3. a avut efectul dorit siropul? multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ruxandra, eu una sunt convinsa ca da, dat fiind ca le-am dat in putinele randuri cand au fost bolnavi imediat si au facut doar forme foarte usoare de viroze, care au trecut rapid. Esantionull de studiu e redus (familia mea) :), asadar nu pot concluziona indubitabil, cu semnificatie statistica, ca administrareal siropului de soc a influentat direct si implicit starea asta de fapte, dar personal, cum am spus, sunt convinsa ca a ajutat, asa cum indica si studiile stiintifice citate. Ba cred ca e minunat si ca tratament preventiv, de intarire a imunitatii, din octombrie incolo.
      PS: Pot sa confirm si valabilitatea indelungata in conditii de refrigerare: inca mai am putin sirop la frigider si e in conditii perfecte, 11 luni mai tarziu.
      Toate cele bune!

      Ștergere